In Paris, este sinucidere curata sa ai masina si sa te deplasezi cu ea prin oras, catre serviciu, catre scoala, oriunde in interiorul orasului. Cea mai mare problema este cea a locurilor de parcare. Foarte putine ca numar, foarte inguste ca sa faca mai multe. Si foarte scumpe, mai ales in partea centrala a orasului, ajungand si pana la 3 eur/ora.
In zona in care stau eu, pe strada sunt locuri de parcare de o parte si de alta, de-a lungul strazii, permanent pline. Seara este chiar comic sa vezi locatarii cu masinile dand de cateva ori ture pe strada pentru ca nu gasesc loc. Altii le lasa pe partea carosabila cu avarie si asteapta sa se elibereze ceva. Intr-o seara am vazut cum o doamna si-a trimis fiul jos, cat mai repede sa retina un loc de parcare (il vazusera pe geam) pentru ca ea, cu tocuri fiind, cobora mai incet si risca sa piarda locul pretios.
Exista si parcari subterane, care se pot plati cu abonament, dar nu in toate zonele - de pilda, aici unde stau eu nu sunt, de unde si aceasta batalie.In plus, in orele de varf este destul de aglomerat si daca nu ti-ai luat o marja de timp, risti sa intarzii acolo unde vrei sa ajungi. In aceste conditii, cei mai multi parizieni, chiar daca au masini, prefera sa mearga cu metroul, RER-ul, autobuzul sau tramvaiul, pentru ca sunt mijloace de transport care te duc rapid oriunde ai nevoie.
Metroul de pilda, la orele de varf, vine din 2 in 2 minute. Reteaua de metrou este magnifica: cam 300 de statii, pe 16 linii. Aproape oriunde ai sta, ai o statie de metrou langa. Totodata, exista un design unitar al statiilor, cu placile de ceramica alba.
La toate se simte influenta curentului art nouveau, mai ales in reproducerea semnului indicator de statie de metrou: "Metropolitan" sau "Metro" , precum si in designul accesului in statii, realizat initial de arhitectul francez Hector Guymard in 1900:
Mai exista o singura statie de metrou care are aceste elemente de arhitectura originale, la statia Porte Dauphine (linia 2):
Statiile de metrou din Paris au tematici diverse, iata cateva pe care le-am surprins cu aparatul foto:
Statia Bastille (decoratiuni cu scene dedicate Revolutiei franceze):
Statia Concorde (pe placile de ceramica este scrisa Declaratia drepturilor omului):
Statia Champs Elysees Clemenceau (design influentat de ceramica portugheza):
Mai sunt multe alte statii cu un design deosebit sau povesti deosebite despre acestea, abia astept sa le descopar si sa vi le impartasesc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu